söndag 28 augusti 2011

MTB SM marathon

Jag , Johannes och Jansberger åkte upp igår för att köra Finnmarken som också var mtb SM i marathon. Starten var kl 10 så resan startade kl 5.00 från Skara där samlingen var, Jansbergers far var med som langare och chaufför. Jag och Johannes intog baksätet där jag slumrade hela vägen upp till Ludvika så jag kände inte av den tidiga uppgången.

Vi prata om var Jansbergers far skulle stå och langa, sen drog vi ut på lite uppvärming ca 45 min innan start och allt kändes bra.Kom sent till start som vanligt så det var bara att ställa sig sist i fålla 1. Det gick fint att avancera sig upp till en bra position, då det var en bred början av loppet, så jag kunde ligga med där fram när tåget gick.

Hade uppsikt på Robert Östling som jag antog vara min största konkurrent om segern vilket också visade sig att vara. Vi låg med i första grupp i drygt halva loppet, sen kom det en brant asfalt backe där jag och några till inte orka gå med och fick släppa täten. Där såg jag segern försvinna framför mig när Robert hängde med täten. Efter någon mil så fick jag se den svart ryggtavla med nr 160 vilket var Roberts och hoppet om att vinna tändes igen. Vi följdes sedan åt till det var ca trehundrameter kvar där fick jag en liten lucka som jag lyckades hålla in i mål.

Var otroligt nöjd med segern då det var första gången jag slog Robert på ett långlopp, speciellt när det var sm.

Tack Robert för en härlig fight och till Jansbergers far för den proffisionella lagningen.

 Läs även dom andra i 29er teamets bloggar om deras lopp och träningar. Rickard, Johannes och Jansbegrer. Ni hittar dem via Evaldsmtb.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar